keskiviikko 8. helmikuuta 2017

Opettajat ja oppijat materiaalin tuottajina

Suunnittelin tämän kurssin kehittämistehtäväksi tehtävän, jossa lukiolaiset tuottavat materiaalia, jota voi sitten käyttää yläkouluikäisten kanssa. Lukion UE3-kurssi (Maailman uskontoja) saa tehtäväkseen kurssin kokoavana tehtävänä tehdä ThingLink:n avulla maailmankarttaan tietoa eri uskonnoista ja eri maanosien uskonnollisesta perinteestä. Karttaan tuodaan tekstinä perustietoa suurista maailmanuskonnoista (kristinusko, islam, hindulaisuus, buddhalaisuus, Kiinan uskonnot, Japanin uskonnot, juutalaisuus, varhaiskantaiset uskonnot). Lisäksi mukaan otetaan erilaisia kuvia, videoita, linkkejä yms. Tarkoituksena on, että kaikki uskonnon ulottuvuudet (rituaalit, tunnekokemukset, myytit, oppi, etiikka, yhteisöllisyys ja aineellisuus) tulevat esille kartan kautta. Esimerkiksi riittien osalta videomateriaali on varmasti parasta ja aineellisuus tule ehkä parhaiten esille kuvamateriaalissa.  Sisällön tuottamisen lisäksi tarkoituksena on lukiolaisten kanssa miettiä myös sitä, mistä ja millaisilla viitteillä voi netistä löytyvää tietoa käyttää tällaisessa työssä. Kun lukiolaiset ovat saaneet kartan valmiiksi, voin hyödyntää sitä apuna yläkoululaisten kanssa asioiden kertaamisessa. Lukiolaiset ovat tietenkin koko ajan tietoisia siitä, että materiaalia tehdään nimenomaan yläkoululaisten käyttöä varten.
Ohessa tekemäni kokeilu siitä, miten ThingLink voisi tähän ajatukseen taipua.

Tämän Scholae Futurum hankkeen aikana en valitettavasti pääse tätä ideaani testaamaan käytännössä, koska lukiossamme kurssit toteutuvat vain kerran lukuvuoden aikana.

Johanna I.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kirjoita kommenttisi loppuun vähintään etunimi ja sukunimesi ensimmäinen kirjain, jos julkaiset kohdasta NIMETÖN, jolloin nimesi ei näy Google-tunnuksestasi. Kommentti kannattaa aina kopioida itselle ennen kuin valitsee JULKAISE, sillä valitettavasti toisinaan viesti siinä vaiheessa katoaa.