torstai 18. tammikuuta 2018

Scholae futurum -koulutuksen antia, pohdintoja blogiin

Hei!

Kommentoinkin jo tuonne Padlet-osioon ajatuksiani, mutta lisäänpä tännekin:

Koulutuksen alkessa oli utelias ja odottava olo sen suhteen, kuinka paljon tietoteknistä digiosaamista tai jotain erityiskykyjä erilaiset sovellusten haltuunotot vaativat, mutta itse harjoittelupäivänä ja käytyjen keskustelujen jälkeen tuli huojentunutkin olo. Oma kiinnostus ja kokeilunhalu vievät pitkälle, ja sovelluksia pitää vain alkaa rohkeasti käyttämään hieman perinteisestä pedagogiikasta poikkeavalla tavalla. Olen käyttänyt paljon esimerkiksi Padletia kirjallisuuskeskustelujen alustoina, portfolioiden tuottamispaikkoina sekä kurssisuorituksina että nopeina tuntikeskustelukoonteina.

Koulumme taidesuunnistus oli isompi Padlet-ympäristössä toteuttamani kooste, josta siirsin aika monta ideaa sisällöllisesti melkein sellaisenaan Seppo-peliin. Pääsin Äi6-kurssilla (nykykulttuurin kurssi) puhumaan myös lisätystä todellisuudesta ja kaikista kiinnostavista mahdollisuuksista, joita ympäristöön voi tuottaa esimerkiksi niiden ohjelmien avulla, joita testasimme luokassa, joko kännykällä, Ipadilla tai lasien avulla. Olen ottanut vastaan Photostory-portfolioita ja erilaisia ääni/kuvatallenteita tehtävämuotoina, ja tuntuu, että mitä enemmän näitä alkaa käyttää, sitä kautta avautuu koko ajan uusia ideoita ja toteututstapoja ihan jo näiden mahdollisuuksien puitteissa.

Pieniä testejä, kuten Kahoot-välipalatestejä olemme tuottaneet opiskelijoiden kanssa paljonkin sellaisissa tilanteissa, joissa omaa vireyttä ja mieleenpainamista voi testata jonkin laajemman esityksen jälkeen, kuten opiskelijoiden omien esitelmien jälkeen. Testit eivät sinänsä tuota juurikaan sisällöllistä lisäarvoa, ja niiden tarkoitus onkin ehkä perinteisten pistokokeiden tavoin tuottaa opiskelijalle tietoa omasta kuuntelu- ja mieleenpainamismotivaatiosta hauskassa muodossa. Tällaisten nopeiden koontitilanteiden varalle löysin montakin toimivaa ideaa ja erilaisia appseja, käyttöönotto vaatii tietenkin aina pienen lisävaivansa, mutta se tuo myös omaan työskentelytapaan uudistumisen mahdollisuuksia.

Ystävällisin terveisin

Katariina Juntunen
Äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja
Oulun Lyseon lukio

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kirjoita kommenttisi loppuun vähintään etunimi ja sukunimesi ensimmäinen kirjain, jos julkaiset kohdasta NIMETÖN, jolloin nimesi ei näy Google-tunnuksestasi. Kommentti kannattaa aina kopioida itselle ennen kuin valitsee JULKAISE, sillä valitettavasti toisinaan viesti siinä vaiheessa katoaa.