sunnuntai 12. maaliskuuta 2017

Markon kehitystehtävä: Oppilaat ja opettajat materiaalin tuottajina

Oma kehittämistehtäväni olen sijoittanut 8lk:n valinnaiskursseille, jotka käsittelevät erilaisia myyttejä ja legendoja. Kurssi sijoittuu sisällöltään uskonnon ja historian välimaastoon. Opetan kyseistä kurssia kahden eri koulun ryhmille, jolloin näiden koulujen erilaiset konekannat ja oppilaiden kokemus asettavat erilaisen pohjan tehtävän suorittamiselle. Esitän seuraavaksi tehtävän suunniteltua jaksotusta:

1. Tein kyselyn oppilaille siitä mitä ohjelmia he ovat käyttäneet yläkoulun aikana ja arvion siitä kuinka hyvin he niitä osaavat käyttää. Vinkkinä keräsin listan käytetyimmistä ohjlemista.


2. Oppilaat tutustuivat Homeroksen Ilias&Odysseia eepoksen ensimmäiseen eli Iliakseen elokuvapätkän ja kirjallisen työn kautta selvittämällä osan päähenkilöitä, Troijan sodan syitä ja sodan päättymiseen liittyviä teemoja mm. Troijan hevosen osuutta kreikkalaisten voittoon.

3. Jälkimmäinen osio eli Odysseia aloitettiin myös lyhyellä leffapätkällä. Tarina jätettiin siihen kun Odysseuksen harharetket alkavat. Tuosta eteenpäin oppilaiden on tutustuttava kertomuksen sisältöön siten että keskittyvät siihen minkälaisiin yliluonnollisiin olioihin Odysseus törmää matkallaan. Tämä osio tehtiin yhteiskirjoituksena online-wordilla 365-alustalla. Kirjoitusta oppilaat tekivät 3-4 ryhmissä.

Nyt olen tässä vaiheessa...........seuraavat osiot alkavat ensi viikollla....

4. Oppilaat valitsevat seuraavista malleista esitellä Odysseuksen harharetkiä.

- tietokilpailu jollakin käytössä olevalla ohjelmalla. Todennäköisimmät ovat kahoot tai socrative
- traileri I moviella (tai jollain muulla vastaavalla)
- elokuva I moviella (tai jolllain muulla ohjelmalla)
- jatkokertomus eli mitä sitten tapahtui?
- lisäosia Odysseiaan eli mitä muita antiikin Kreikan otuksia tai jumalia Odysseus olisi myös voinut kohdata jne
- ehdottaa jotain ihan omaa versiota aiheen käsittelyksi. Animaatio, nukketeatteria jne....

5. Valinnan jälkeen ryhdytään hommiin. Aikaa olen ajatellut antavan 6-8 tuntia, jonka jälkeen työt esitellään. Riippuen työstä/ohjelmasta se joko esitellään livenä tai ladataan yhteiseen onedrive-kansioon.

6. Palaute esityksistä annetaan suullisesti jos esitetään ja kirjallisesti jos ne luetaan/katsotaan onedrivestä. Palautetta antavat sekä oppilaat että opettaja.

7. Tärkeää on että oppilaat käyttävät käsittelyssään luovuutta, joka on erityisesti huomioitava palautteen annossa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kirjoita kommenttisi loppuun vähintään etunimi ja sukunimesi ensimmäinen kirjain, jos julkaiset kohdasta NIMETÖN, jolloin nimesi ei näy Google-tunnuksestasi. Kommentti kannattaa aina kopioida itselle ennen kuin valitsee JULKAISE, sillä valitettavasti toisinaan viesti siinä vaiheessa katoaa.