keskiviikko 8. helmikuuta 2017

Sähköinen arviointi -oppimistehtävä / Petri Sakala

Sähköisen ylioppilaskokeen innostamana päätin tehdä tämän kurssin oppimistehtäväni EDpuzzlella, joka alusta saakka tuntui hyvin käyttökelpoiselta.

Löysin Youtubesta mielestäni suhteellisen helppotasoisen ja sopivan lyhyen videon, josta työstin kuullunymmärtämistehtävän (https://urly.fi/J7v) ranskan kieleen. Alkuperäinen video esittelee telesimulaatiota, jonka idea on että kielenoppija ja kielen äidinkielinen puhuja kohtaavat verkon kautta.

Tehtävässä on kolme monivalintakysymystä ja yksi avokysymys. EDpuzzlen yksi hyvä puoli on se, että voin halutessani tarkastaa, ketkä ovat tehtävän käyneet tekemässä ja myös miten he ovat siitä suoriutuneet.

Tehtävän kautta opin, että kannattaa valita ainakin aluksi hyvin lyhyt video, koska muuten tekemiseen kuluu liikaa aikaa. Tekeleitään pitää myös kunnolla mainostaa. Yksi abi ehti oppitunnin aikana käydä tehtävän alkusivulla mutta lopulta kukaan ryhmästä ei tehtävää loppuun saakka tehnyt. Vika voi kyllä olla muuallakin kuin mainonnassa...

Suurin ongelma EDpuzzlen käytössä on kuitenkin sopivantasoisten videoiden löytäminen. Onneksi erilaisten ranskan opetuksen verkostojen kautta tarjokkaita tulee aina silloin tällöin vastaan. Jatkan varmasti EDpuzzlen käyttöä tulevaisuudessakin.

Petri Sakala

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kirjoita kommenttisi loppuun vähintään etunimi ja sukunimesi ensimmäinen kirjain, jos julkaiset kohdasta NIMETÖN, jolloin nimesi ei näy Google-tunnuksestasi. Kommentti kannattaa aina kopioida itselle ennen kuin valitsee JULKAISE, sillä valitettavasti toisinaan viesti siinä vaiheessa katoaa.